البارت العشرين
وذهبت جميلة لكارم ونظرت له وهي تضحك
جميلة: ايه يا عمي مش ناوي تسلم عليا ولا ايه شكلي ماوحشتكش مش إكده فحاول كارم الوقوف بمساعدة أدهم ولكن جميلة رفضت قيامه وجلست أمامه على ركبتيها خليك مكانك ياعمي اني اجي لحد عندك فابتسم كارم واحتضن وجهه بيده السليمة وقبل راسها
كارم: طول عمرك طيبة وحنونة ومسامحة كيف ابوكي الله يرحمه حجك عليا يابت الغالي حجك على رآسي
جميلة: حج ايه ياعمي اني اخدت حجي من الدنيا بوجودي وسطيكم كلاتكم وبحب جاسر ليا ننسى كل حاجة ونعيش سوا زي الاول عمر ما في حاجة ممكن في يوم تفرجنا بيكفي اللي حوصل جبل سابج
كارم: ربنا ينتجم منيهم شر انتجام هما التنين خلاص انتهوا من حياتنا كلاتنا المهم انتي وجاسر تجوموا لنا بالسلامة
جميلة: دعواتك ياعمي احسن البت دي شكلها غلاباوية جوي
كارم: ربنا يحميكم يابتي ويرزقكم برزجهم ويوسع عليكم كمان وكمان وتبجي الذرية الصالحة
جميلة: يارب ياعمو دعواتك
معتز: ايه ياست جميلة سلمتي على الكل وانا و قمر فين ياختي
جميلة: ياعم اصبر علي رزجك مستعجل ليه جمر ياجمر كيفك ياحبيبتي وبعدين حد يجي يجومني فاتجه لها فارس واحمد ومعتز فضحكت بقوة ونظرت لجاسر هو انتم مستغنين عن روحكم ولا ايه انا جصدي من الهوانم فاقتربت فريدة ولمياء وقمر وعاونوها فقامت وهي تبتسم لا مجهود بصراحة اه ياني تعبت جعدوني وتعالوا انتم سلموا عليا فضحك معتز وقمر وأخذتها قمر في احضانها وهي تضحك وتبكي معا
قمر: كده ياجميلة كده موتينا من الرعب عليكي هونا عليكي تبعدي عنا كل ده
جميلة: كان غصب عني ياجمر والله اني كمان كنت بموت من بعدي عنكم يالا الحمدلله ايام وعدت معتز كيفك ياخوي
معتز: فوضع معتز وجهه في الأرض وشي منك في التراب يا أمنه فنظرت له جميلة وكأنه براسين فضحك بقوة ازيك ياجميلة والله ليكي وحشة مش ح اقدر اعاتبك على اختفاءك علشان عارف ان كان عندك حق بس لوكنت استنيتي كنتي شفتينا كلنا بناخد لك حقك منهم اولنا جاسر واخرنا خالتو رباب فنظرت جميلة لرباب وابتسمت بت ياجميلة امك اتحولت
جاسر: بت مين ياغبي والله اجوم لك فضحك معتز
معتز: ياعم فرصة اتكلم براحتي وانا ضامن انك مش ح تيجي ناحيتي فابتسم جاسر ونظر لفارس واحمد فقام الاثنان واتجهوا لمعتز وهم يبتسمون فضحك معتز بقوة ووقف خلف جميلة لو حد فيكم جدع يهوب ناحيتي اه هو انا مش ح اخلص منكم ياربي اه ياغلبك يامعتز اديهم طارشة ياجميلة يا اختي مرزبة بعيد عنك فضحكت جميلة ونظرت لهم
جميلة: يالا ياعم انت وهو كل واحد يروح مكانه يالا بجي مشوا بعيد جولي بجي يامعتز كيف اتحولت
معتز: لا دي قعدة طويلة روحي جنب جوزك واحنا نحكي لك
فارس: لا ياعم الأول تفطر هي والأخ ده علشان ادويتهم وبعدها ح نقعد ونحكي كلنا وفعلا قامت لمياء وفريدة بإحضار الفطار الذي احضره فارس وجلس الكل يأكلون سويا وهم يضحكون وكانت جميلة تطعم جاسر بيدها وهو في كل مرة يقبل اصابعها وكلما فعل ذلك يحمر وجهها بشدة وانتهوا من طعامهم وجلست جميلة بجوار جاسر وهو يمسك يدها بقوة وبدء معتز في قص كل ماحدث منذ علمت جميلة بزواج جاسر من زينة حتى حضور كريمان وقصها كل الحقيقة وقيامه بضربها وكيف انفعل ابوه عليها وعلى امه وطرده لهم ثم طلاقه لحسناء ولجؤها لرباب التي قامت بضربها ثم طردهم من المنزل وبعدها اكتشاف هروبها وانفعال لمياء وجاسر على رباب وهنا نظرت رباب لجميلة
رباب: سامحتي بجد ياجميلة فنظرت لها جميلة وابتسمت
جميلة: سامحت يا أمي بس كان ليا سؤال وعايزاكي تردي عليا بصراحة وصدجيني مش ح ازعل
رباب: جولي يابتي
جميلة: لو لمياء مكاني وأحمد مكان جاسر كنتي ح تجبلي إكده فنظرت لها رباب بوجع
رباب: ح اجولك بس تسمعي للأخر موافجه فهزت جميلة رأسها بالموافقة على كلامها لو لمياء مكانك كنت ح أرفض ففتح الكل فاهمه ذهولا من ردها فأكملت وح اجولك ليه اني وافجت معاكي مش علشان انتي مش بتي يعلم ربي اني بحبك يمكن اكتر من لمياء لكن وافجت علشان اني عارفة ابني زين اه اني عارفة أحمد كويس وعارفة كيف بيحب بتي لكن جاسر ولدي حته من جلبي خابراه زين وخابره كيف بيحبك وبيعشجك وكيف حافظ على حبه ليكي عمره مابص لأي واحدة كنت شايفه حبه ليكي في عينه من وهو عنده ١٠ سنين كنتي عندك ٥ سنين وكنتي بتجري ووجعتي في الأرض جري عليكي وشالك وجالي وهو دموعه مغرجة وشه وجالي الحجي يا أمي جميلة واجعت وماعيزاش تفوج يومها جبنا الدكتور وكشف عليكي وعطاكي حجنة وجال مش ح تفوجي الا الصبح فضل جاعد جارك وماسك يدك وكان اول مايحس بيكي بتتحركي يخاف تتألمي يجري يمسكك وبالاخير جام ونام جارك وخدك في حضنه كيف الجطة الصغيرة وكان محابي عليكي كأنه خايف حد ياخدك منيه وفضل جاسر يحاجي عليكي دائما وفي مرة كنتي بتجري وكنتي ح توجعي من على السلم جري ماسكك وجبل ما يلحج نفسه وجع ويومها دماغه انفتحت ولما عاتبته كيف يعمل أكده جالي اني فداها يا أمي كيف يعني كنتي عايزانى اسيبها توجع هي اني مش مهم يومها عرفت انه جاسر عشجانك وهو لسه مايعرفش ايه هو الحب لما حصل موضوع المجحومة ده اني عارفة وخابرة جاسر مش بيطجها في أرض ولا سما وعلشان أكده ماخفتش لاني عارفة انه مش شايفها واصل وعارفة انه عشجانك كيف ما انتي عشجاه وعارفة كمان انك عاجلة مش كيف لمياء مطيوره عرفتي ليه عملت اكده
جميلة: عرفت يا امي بس هو لو كان جالي ماكانش حاجة من دي حوصلت
رباب: دي برضك غلطتي لاني ضغط عليه مايجولش ليكي حاجة كنت خايفة عليها وعلى سمعتها الله ينتجم منهم شر انتجام
جميلة: خلاص يا أمي الموضوع خلص خلاص الحمدلله وعدي ورجعنا كيف ما كنا اتجمعنا كلاتنا تاني
جاسر: جميلة احكي لي عملتي إيه وازاي سبتي البيت ومشيتي وجعدتي فين
جميلة: بعد اللي حصل بينا واحساسي بالجهرة جررت اهرب واستنيت لما نمتم كلاتكم ونزلت وخرجت من الدار مش عارفه افكر وفضلت امشي لغاية مالجيتني بعدت كتير عن الدار والوجت كان ليل جوي فجعدت في مكان مداري علشان محدش يشوفني لغاية ماالنهار طلع وركبت عربية مخصوص وصلتني اسكندرية ودورت على شجة مفروشة واجرتها وجعدت فيها
رباب: وحبلك يابتي
جميلة: اني كنت عارفة من جبل ما امشي اني حبلة والدكتورة كانت كتبت لي شويه أدوية كنت ماشية عليها
سعاد: يعني تبقي كل المدة دي في اسكندريه وماتفكريش تكلمينا ياجميلة
جميلة: يا طنط اني ماكلمتش حد خالص
فارس: بس ازاي شفتي جاسر
جميلة: كان في دواء من ادويتي خلص ونزلت اجيبه وفجاءه لجيته بينده عليا انت شفتني كيف ياجاسر
جاسر: انا كنت بتمشي على البحر وفجاءه حسيت ضربات قلبي بتزيد جوي وكأن روحي بترد فيا فضلت اتلفت حواليا لجيتك ماشية الناحية التانيه بعدها مادرتش بحالي الا وانا بجري عليكي وبعدها حوصل اللي حوصل
جميلة: متهور بتعدي الكورنيش من غير ماتبص
جاسر: اني كنت مستعد اعدي المحيط ليكي ياجميلتي صحيح هو مين بلغ كل الناس دي
جميلة: اني جلت طالما انت هنا يبجي اكيد معاك فارس فكلمت فارس وبعدها هو اتصرف
رباب: خلاص ياجميلة ح تعاودي معانا مش إكده
جميلة: طبعا يا امي ومعانا طنط سعاد وفريدة علشان نلحج بجي نوضب دارها بكفاية العطلة اللي عملتها لهم
فريدة: بس يابت عطلة ايه المهم اطمنا عليكي
كارم: صحيح ياجميلة شايله ايه يابتي واد ولا بت
جميلة: ماشفتش ياعمي جلت لما ابجي اني وجاسر سوا
كارم: ربنا يراضيكم يابتي عجبال لمياء وجمر وفريدة وتملوا الدار عيال عبدالحميد ياخوي
عبدالحميد: ايوه ياكارم خير ياخوي
كارم: دلوك معتز مش عايز يمسك الشركه في مصر واني خلاص مابجتش عايز اعيش اهناك
معتز: وشغلك يابابا
كارم: ح ابيع الشركة ياولدي والفيلا كمان وح اديك نص الفلوس يا اما تدخل شريك مع جاسر واحمد لو حبيت وهما وافجوا يا اما تعمل لنفسك شركة لحالك واني ح اكتفي بشغلي مع عبدالحميد وادهم في البلد ونظر جاسر لأحمد وابتسموا
جاسر: ياعمي يشرفنا وجود معتز شريك معانا لو حب
معتز: بجد ياجاسر موافقين اكون شريكم
احمد: طبعا يا معتز اولا انت اثبت جدارتك بقوة في الفترة اللي فاتت دي اني كنت في الساحل وجاسر ماكانش في دماغه الشغل غير أن مشروع الساحل محتاج فلوس كتير وكنا لسه بنفكر اني وجاسر ناخد قرض من البنك
فارس: طيب بجولك ايه منك ليه خدوني معاكم الله يرضى عنيكم ونبجي شركه احنا الاربعه فرد الثلاثه موافجين طبعا وضحكوا لان معتز اول مره ينطق كلمه بالصعيدي ومالت جميلة على جاسر وهمست له
جميلة: جاسر انت كويس دلوقتي ولا لسه تعبان فضمها جاسر بقوة
جاسر: طول ما انتي جانبي انا زي الفل ليه اوعي تكوني تعبانة نسيت اقولك مش انا حسيت بخبطت البنت في جنبي وانتي نايمه جانبي حسيت قلبي ح يطلع من مكانه
جميلة: كانت مبسوطة علشان سامعه صوتك المهم انا كويسة بس عايزة ارجع بيتنا ياجاسر وحشني قوي كل حاجه وحشتني ووردنا ياترى لسه عايشين فابتسم جاسر وهو يضع جبهته على جبهتها متناسين وجود الكل حولهم وكانوا ينظرون لهم والابتسامة على وجوههم
جاسر: كنت براعيهم كل يوم وبقعد جانبهم واكلمهم زي ماكنتي بتعملي بس حتى هما كانوا حزنانين عليكي وانتبه جاسر لوضعهم بعد أن كاد يقترب من شفتيها فتوقف وتنحنح ونظر لفارس بقولك يافارس ماتشوف الدكتور لو ينفع نمشي
فارس: نعم ياروح خالتك فشعر بيد تضربه على راسه فاستدار ووجد امه
كاميليا: احترم نفسك ياغبي مش كلنا قاعدين
فارس: ايه ياحاجة برستيجي ده حتى عيب إكده والله وبعدين هو انتي مش سامعه البيه بيقولك اروح
جاسر: يافارس ح اجعد اهبب ايه ما اني ح اروح ارتاح في دارنا بس الواحد يكون براحته روح بس هم اسئل ينفع نمشي ولا ايه ولو كان إكده وح نمشي شوف لنا دكتورة نسا علشان نكشف على جميلة جبل مانتحرك
فارس: حاضر ياخويا قومي معايا يافريدة ماهو انا مش ح اروح اسئل على دكتورة نسا وانا بطولي كده منظري يبقى عار حتى
وذهب فارس وفريدة وجاء معهم الطبيب بعد أن أبلغ فارس بإمكانيه خروج جاسر من المستشفي وبعدها ذهب جاسر على كرسي متحرك مع جميلة بعد أن قام فارس بالحجز لها عند طبيبة نسا
الدكتورة: ها طمنيني انتي في الشهر الكام دلوقتي
جميلة: اول السادس يادكتوره ودي روشته بالادويه اللي باخذها من اول الحمل
الدكتورة: طيب تمام اتفضلي معايا علشان نعمل السونار ونطمن وذهبت جميلة وهي تدفع كرسي جاسر أمامها ثم نامت على الفراش وكان جاسر بجوارها يمسك يدها بحب
جاسر: بصي يادكتورة احنا عايزين نطمن على جميلة والبيبي بس مش عايزين نعرف النوع عايزينه مفاجأه فابتسمت الدكتورة لهم وهي ترى الحب في اعينهم
الدكتورة: طيب مبدئيا انتي حصل معاكي اي حاجة الفترة اللي فاتت فارتبكت جميلة قليلا ونظرت لجاسر وهي تضغط على يده بقوة
جميلة: حصلي نزيف شوية صغيرة اول امبارح بس الدكتورة دولت هنا لحقتني الحمدلله فنظر لها جاسر بذعر
جاسر: نزفتي امتى حبيبتي
جميلة: لما دخلت العمليات ياجاسر ماستحملتش اغم عليا ولما فوقت الدكتورة قالت اني نزفت شوية بس هي لحقتني بسرعة
فقبل جاسر يدها ونظر للطبيبة
جاسر: ارجوكي طمنينا هي كويسة مش مهم اي حاجه تانيه المهم هي وبس
الدكتورة: الحمدلله الماما زي الفل كل حاجه تمام نطمن بقى على الحلوين الصغيرين
فتكلم جاسر وجميلة في نفس الوقت حلوين صغيرين مين فضحكت الطبيبه
الدكتورة: هو انتم ماتعرفوش مدام جميلة حامل في تؤام فنظر جاسر لجميلة والاثنان عيناهم ترغرغت بالدموع
جميلة: يعني حضرتك انا حامل في تؤام فعلا ونظرت لجاسر شفت ياجاسر انا حامل في اتنين ح يبقى عندنا طفلين وكانت تكلمه ودموعها تهبط
جاسر: حبيبتي ربنا يكملك على خير يارب ويسعدنا بيهم ويكونوا الذريه الصالحه المهم يادكتورة طمنيني المهم عندي الأول جميلة بعدها هما
الدكتورة: بص ياسيدي التلاته زي الفل بس لازم ناخد بالنا من شوية حاجات الفترة دي اولا العلاقة بينكم الفترة دي بلاش منها يعني نقول الشهر ده واهو جاية مع اللي انت فيه ده فجاية من الناحيتين الأدوية دي ح ازود لك بس عليها دواء فيتامين ودواء علشان يساعد على تثبيت الأجنة من هنا بقى لغاية الولادة ان شاء الله بلاش مجهود جامد يعني طلوع سلم ونزول سلم بلاش منه خوف من الوقوع عليه الاكل كميات صغيرة مرات كتيرة بعد الشهر ده علاقتكم تكون في هدوء من غير عنف او حركات كتير فاهمني طبعا يا استاذ جاسر
جاسر: طيب احنا دلوقتي ح نسافر بالطيارة عادي ولا فيها مشكلة بالنسبة لها
الدكتورة: لا تمام مافيش مشكلة خالص
جميلة: ميرسي جدا يادكتورة عن اذن حضرتك
الدكتورة: اتفضلوا والف سلامه عليكم
وخرجت جميلة مع جاسر والاثنان تنطق وجوههم بالسعادة ودخلوا علي الجميع
رباب: ها عملتوا ايه ولادي طمنوني فابتسمت جميلة وجاسر
جاسر: مفاجأة بمليون جنية
فارس: ايه ياعم فرحنا
جاسر: جميلة حامل في تؤام فصرخ الشباب فرحا واخذ الكل يبارك لهم وكانت رباب تبكي فرحا فاقتربت جميلة منها
جميلة: مالك يا امي ليه بتبكي عاد
فاخذتها رباب في احضانها وهي تضمها لصدرها وتقبلها
رباب: اني طايره من الفرحة يابتي ربنا يسعدكم ويفرحكم ويبارك لكم فيهم يارب عرفتم نوعهم ياولادي
جاسر: لاه يا امي اني جلت للدكتورة مش عايزين نعرف النوع ونخليها مفاجأة
وبعدها قام البنات بتحضير كل شئ حتى ينصرفوا وانتهوا من كل شئ
وانصرف عبدالحميد ورباب وكارم و معهم جاسر وجميله ومعتز وقمر وذهب احمد ولمياء عائدين الي الساحل لتنظيم أمور العمل والعوده لهم وانصرف أدهم وكاميليا عائدين للقاهره وتبقى فارس مع فريدة وسعاد حتى يقوموا بتحضير حالهم للذهاب إلى البلد لتحضير بيتهم ووصل جاسر وجميلة الي الدار وبمجرد مادخلت جميلة الي الدار نظر لها جاسر بحب روحي حبيبتي شوفي ورودنا واتحدتي معاها براحتك ح استناكي جوه يالا يا يابويا وذهبت جميلة الي ورودها وجلست أمامها تنظر لها بحب
جميلة: الحمدلله رجعت لقيتكم زي ما انتم وحشتوني قوي من بكره ح ارجع اشوفكم على طول واهتم بيكم مش زي الأول علشان حبيبي محتاج اهتمامي بيه اكتر لكن برضه ح اخد بالي منكم ماتخافوش ح اسيبكم بقى واروح لحبيبي وعادت جميلة للداخل وعندما راتها ام السعد أطلقت الزغاريط واحتضنتها بقوة وهي تبارك لها
ام السعد: مبارك يابتي يتربى في عزكم يارب
جميلة: تسلمي لي ياخالة دعواتك بجي اني شايلة تؤام فوضعت ام السعد يدها على فم جميلة
ام السعد: اسكتي يابتي ماتجوليش أكده عمال على بطال العين فلجت الحجر الله اكبر فقبلتها جميلة
جميلة: ربنا مايحرمني منك ياخاله اتوحشتك جوي
ام السعد: اني كمان يابتي اتوحشتك جوي يالا ادخلي لجوزك وحمدلله على سلامتكم تنيناتكم
ودخلت جميلة وجلست بجوار جاسر الذي قام بمساعدة ابوه وجلس على الاريكه فضمها بقوة عندما جلست جواره وهمس لها بحب وعشق
جاسر: وحشتيني قوي ياجميلتي فاسندت جميلة رأسها على كتفه ونظرت له
جميلة: انت كمان وحشتني قوي
جاسر: امي بجولك ايه دلوك اني مش ح أجدر اطلع فوج
جميلة: ليه ياحبيبي ح تسند عليا ونطلعوا واحده واحده
عبدالحميد: لاه يابتي ماينفعش ده اسمه جنان جاسر تجيل عليكي يسند عليكي كيف توجعي لاسمح الله
رباب: ماتخافش ياعبدالحميد اني بلغتهم جبل ماناجي انهم يوضبوا الجناح اللي كان جاعد فيه جاسر وفارس سوا علشان يجعدوا فيه لغايه ماجميلة تولد
جميلة: لاه يا امي اول ما جاسر يخف ان شاء الله نطلع موطرحنا فوج
رباب: يابتي خطر عليكي طلوع السلم ونزوله
جاسر: ايوه ياجميلة نسيتي كلام الدكتورة ماهي جالت أكده برضك خلينا تحت لغايه ماتولدي وبعدها نطلع فوج حتى نكون وجتها وضبنا فوج تاني علشان الاولاد يكون لهم موطرح
جميلة: خلاص اللي تشوفوه ح استئذنكم شوية اطلع احضر حاجتنا اني وجاسر
رباب: يابتي خليكي وأم السعد تطلع هي
جميلة: لاه يا امي ماينفعش ح اخد جمر ونطلع سوا
جمر: يالا ياحبيبتي تعالي نطلع
جميلة: جاسر حبيبي عايز حاجه دلوك اني مش ح اغيب فشدها جاسر مقربها له وهمس
جاسر: ح توحشيني ماتتاخريش واول ماتنزلي ندخل جناحنا انتي وحشاني قوي قوي فاحمرت جميلة خجلا
جميلة: حاضر حبيبي مش ح اتأخر يالا ياجمر معلش يامعتز ح اخدها منك شويه صغيرةالبارت العشرين
وذهبت جميلة لكارم ونظرت له وهي تضحك
جميلة: ايه يا عمي مش ناوي تسلم عليا ولا ايه شكلي ماوحشتكش مش إكده فحاول كارم الوقوف بمساعدة أدهم ولكن جميلة رفضت قيامه وجلست أمامه على ركبتيها خليك مكانك ياعمي اني اجي لحد عندك فابتسم كارم واحتضن وجهه بيده السليمة وقبل راسها
كارم: طول عمرك طيبة وحنونة ومسامحة كيف ابوكي الله يرحمه حجك عليا يابت الغالي حجك على رآسي
جميلة: حج ايه ياعمي اني اخدت حجي من الدنيا بوجودي وسطيكم كلاتكم وبحب جاسر ليا ننسى كل حاجة ونعيش سوا زي الاول عمر ما في حاجة ممكن في يوم تفرجنا بيكفي اللي حوصل جبل سابج
كارم: ربنا ينتجم منيهم شر انتجام هما التنين خلاص انتهوا من حياتنا كلاتنا المهم انتي وجاسر تجوموا لنا بالسلامة
جميلة: دعواتك ياعمي احسن البت دي شكلها غلاباوية جوي
كارم: ربنا يحميكم يابتي ويرزقكم برزجهم ويوسع عليكم كمان وكمان وتبجي الذرية الصالحة
جميلة: يارب ياعمو دعواتك
معتز: ايه ياست جميلة سلمتي على الكل وانا و قمر فين ياختي
جميلة: ياعم اصبر علي رزجك مستعجل ليه جمر ياجمر كيفك ياحبيبتي وبعدين حد يجي يجومني فاتجه لها فارس واحمد ومعتز فضحكت بقوة ونظرت لجاسر هو انتم مستغنين عن روحكم ولا ايه انا جصدي من الهوانم فاقتربت فريدة ولمياء وقمر وعاونوها فقامت وهي تبتسم لا مجهود بصراحة اه ياني تعبت جعدوني وتعالوا انتم سلموا عليا فضحك معتز وقمر وأخذتها قمر في احضانها وهي تضحك وتبكي معا
قمر: كده ياجميلة كده موتينا من الرعب عليكي هونا عليكي تبعدي عنا كل ده
جميلة: كان غصب عني ياجمر والله اني كمان كنت بموت من بعدي عنكم يالا الحمدلله ايام وعدت معتز كيفك ياخوي
معتز: فوضع معتز وجهه في الأرض وشي منك في التراب يا أمنه فنظرت له جميلة وكأنه براسين فضحك بقوة ازيك ياجميلة والله ليكي وحشة مش ح اقدر اعاتبك على اختفاءك علشان عارف ان كان عندك حق بس لوكنت استنيتي كنتي شفتينا كلنا بناخد لك حقك منهم اولنا جاسر واخرنا خالتو رباب فنظرت جميلة لرباب وابتسمت بت ياجميلة امك اتحولت
جاسر: بت مين ياغبي والله اجوم لك فضحك معتز
معتز: ياعم فرصة اتكلم براحتي وانا ضامن انك مش ح تيجي ناحيتي فابتسم جاسر ونظر لفارس واحمد فقام الاثنان واتجهوا لمعتز وهم يبتسمون فضحك معتز بقوة ووقف خلف جميلة لو حد فيكم جدع يهوب ناحيتي اه هو انا مش ح اخلص منكم ياربي اه ياغلبك يامعتز اديهم طارشة ياجميلة يا اختي مرزبة بعيد عنك فضحكت جميلة ونظرت لهم
جميلة: يالا ياعم انت وهو كل واحد يروح مكانه يالا بجي مشوا بعيد جولي بجي يامعتز كيف اتحولت
معتز: لا دي قعدة طويلة روحي جنب جوزك واحنا نحكي لك
فارس: لا ياعم الأول تفطر هي والأخ ده علشان ادويتهم وبعدها ح نقعد ونحكي كلنا وفعلا قامت لمياء وفريدة بإحضار الفطار الذي احضره فارس وجلس الكل يأكلون سويا وهم يضحكون وكانت جميلة تطعم جاسر بيدها وهو في كل مرة يقبل اصابعها وكلما فعل ذلك يحمر وجهها بشدة وانتهوا من طعامهم وجلست جميلة بجوار جاسر وهو يمسك يدها بقوة وبدء معتز في قص كل ماحدث منذ علمت جميلة بزواج جاسر من زينة حتى حضور كريمان وقصها كل الحقيقة وقيامه بضربها وكيف انفعل ابوه عليها وعلى امه وطرده لهم ثم طلاقه لحسناء ولجؤها لرباب التي قامت بضربها ثم طردهم من المنزل وبعدها اكتشاف هروبها وانفعال لمياء وجاسر على رباب وهنا نظرت رباب لجميلة
رباب: سامحتي بجد ياجميلة فنظرت لها جميلة وابتسمت
جميلة: سامحت يا أمي بس كان ليا سؤال وعايزاكي تردي عليا بصراحة وصدجيني مش ح ازعل
رباب: جولي يابتي
جميلة: لو لمياء مكاني وأحمد مكان جاسر كنتي ح تجبلي إكده فنظرت لها رباب بوجع
رباب: ح اجولك بس تسمعي للأخر موافجه فهزت جميلة رأسها بالموافقة على كلامها لو لمياء مكانك كنت ح أرفض ففتح الكل فاهمه ذهولا من ردها فأكملت وح اجولك ليه اني وافجت معاكي مش علشان انتي مش بتي يعلم ربي اني بحبك يمكن اكتر من لمياء لكن وافجت علشان اني عارفة ابني زين اه اني عارفة أحمد كويس وعارفة كيف بيحب بتي لكن جاسر ولدي حته من جلبي خابراه زين وخابره كيف بيحبك وبيعشجك وكيف حافظ على حبه ليكي عمره مابص لأي واحدة كنت شايفه حبه ليكي في عينه من وهو عنده ١٠ سنين كنتي عندك ٥ سنين وكنتي بتجري ووجعتي في الأرض جري عليكي وشالك وجالي وهو دموعه مغرجة وشه وجالي الحجي يا أمي جميلة واجعت وماعيزاش تفوج يومها جبنا الدكتور وكشف عليكي وعطاكي حجنة وجال مش ح تفوجي الا الصبح فضل جاعد جارك وماسك يدك وكان اول مايحس بيكي بتتحركي يخاف تتألمي يجري يمسكك وبالاخير جام ونام جارك وخدك في حضنه كيف الجطة الصغيرة وكان محابي عليكي كأنه خايف حد ياخدك منيه وفضل جاسر يحاجي عليكي دائما وفي مرة كنتي بتجري وكنتي ح توجعي من على السلم جري ماسكك وجبل ما يلحج نفسه وجع ويومها دماغه انفتحت ولما عاتبته كيف يعمل أكده جالي اني فداها يا أمي كيف يعني كنتي عايزانى اسيبها توجع هي اني مش مهم يومها عرفت انه جاسر عشجانك وهو لسه مايعرفش ايه هو الحب لما حصل موضوع المجحومة ده اني عارفة وخابرة جاسر مش بيطجها في أرض ولا سما وعلشان أكده ماخفتش لاني عارفة انه مش شايفها واصل وعارفة انه عشجانك كيف ما انتي عشجاه وعارفة كمان انك عاجلة مش كيف لمياء مطيوره عرفتي ليه عملت اكده
جميلة: عرفت يا امي بس هو لو كان جالي ماكانش حاجة من دي حوصلت
رباب: دي برضك غلطتي لاني ضغط عليه مايجولش ليكي حاجة كنت خايفة عليها وعلى سمعتها الله ينتجم منهم شر انتجام
جميلة: خلاص يا أمي الموضوع خلص خلاص الحمدلله وعدي ورجعنا كيف ما كنا اتجمعنا كلاتنا تاني
جاسر: جميلة احكي لي عملتي إيه وازاي سبتي البيت ومشيتي وجعدتي فين
جميلة: بعد اللي حصل بينا واحساسي بالجهرة جررت اهرب واستنيت لما نمتم كلاتكم ونزلت وخرجت من الدار مش عارفه افكر وفضلت امشي لغاية مالجيتني بعدت كتير عن الدار والوجت كان ليل جوي فجعدت في مكان مداري علشان محدش يشوفني لغاية ماالنهار طلع وركبت عربية مخصوص وصلتني اسكندرية ودورت على شجة مفروشة واجرتها وجعدت فيها
رباب: وحبلك يابتي
جميلة: اني كنت عارفة من جبل ما امشي اني حبلة والدكتورة كانت كتبت لي شويه أدوية كنت ماشية عليها
سعاد: يعني تبقي كل المدة دي في اسكندريه وماتفكريش تكلمينا ياجميلة
جميلة: يا طنط اني ماكلمتش حد خالص
فارس: بس ازاي شفتي جاسر
جميلة: كان في دواء من ادويتي خلص ونزلت اجيبه وفجاءه لجيته بينده عليا انت شفتني كيف ياجاسر
جاسر: انا كنت بتمشي على البحر وفجاءه حسيت ضربات قلبي بتزيد جوي وكأن روحي بترد فيا فضلت اتلفت حواليا لجيتك ماشية الناحية التانيه بعدها مادرتش بحالي الا وانا بجري عليكي وبعدها حوصل اللي حوصل
جميلة: متهور بتعدي الكورنيش من غير ماتبص
جاسر: اني كنت مستعد اعدي المحيط ليكي ياجميلتي صحيح هو مين بلغ كل الناس دي
جميلة: اني جلت طالما انت هنا يبجي اكيد معاك فارس فكلمت فارس وبعدها هو اتصرف
رباب: خلاص ياجميلة ح تعاودي معانا مش إكده
جميلة: طبعا يا امي ومعانا طنط سعاد وفريدة علشان نلحج بجي نوضب دارها بكفاية العطلة اللي عملتها لهم
فريدة: بس يابت عطلة ايه المهم اطمنا عليكي
كارم: صحيح ياجميلة شايله ايه يابتي واد ولا بت
جميلة: ماشفتش ياعمي جلت لما ابجي اني وجاسر سوا
كارم: ربنا يراضيكم يابتي عجبال لمياء وجمر وفريدة وتملوا الدار عيال عبدالحميد ياخوي
عبدالحميد: ايوه ياكارم خير ياخوي
كارم: دلوك معتز مش عايز يمسك الشركه في مصر واني خلاص مابجتش عايز اعيش اهناك
معتز: وشغلك يابابا
كارم: ح ابيع الشركة ياولدي والفيلا كمان وح اديك نص الفلوس يا اما تدخل شريك مع جاسر واحمد لو حبيت وهما وافجوا يا اما تعمل لنفسك شركة لحالك واني ح اكتفي بشغلي مع عبدالحميد وادهم في البلد ونظر جاسر لأحمد وابتسموا
جاسر: ياعمي يشرفنا وجود معتز شريك معانا لو حب
معتز: بجد ياجاسر موافقين اكون شريكم
احمد: طبعا يا معتز اولا انت اثبت جدارتك بقوة في الفترة اللي فاتت دي اني كنت في الساحل وجاسر ماكانش في دماغه الشغل غير أن مشروع الساحل محتاج فلوس كتير وكنا لسه بنفكر اني وجاسر ناخد قرض من البنك
فارس: طيب بجولك ايه منك ليه خدوني معاكم الله يرضى عنيكم ونبجي شركه احنا الاربعه فرد الثلاثه موافجين طبعا وضحكوا لان معتز اول مره ينطق كلمه بالصعيدي ومالت جميلة على جاسر وهمست له
جميلة: جاسر انت كويس دلوقتي ولا لسه تعبان فضمها جاسر بقوة
جاسر: طول ما انتي جانبي انا زي الفل ليه اوعي تكوني تعبانة نسيت اقولك مش انا حسيت بخبطت البنت في جنبي وانتي نايمه جانبي حسيت قلبي ح يطلع من مكانه
جميلة: كانت مبسوطة علشان سامعه صوتك المهم انا كويسة بس عايزة ارجع بيتنا ياجاسر وحشني قوي كل حاجه وحشتني ووردنا ياترى لسه عايشين فابتسم جاسر وهو يضع جبهته على جبهتها متناسين وجود الكل حولهم وكانوا ينظرون لهم والابتسامة على وجوههم
جاسر: كنت براعيهم كل يوم وبقعد جانبهم واكلمهم زي ماكنتي بتعملي بس حتى هما كانوا حزنانين عليكي وانتبه جاسر لوضعهم بعد أن كاد يقترب من شفتيها فتوقف وتنحنح ونظر لفارس بقولك يافارس ماتشوف الدكتور لو ينفع نمشي
فارس: نعم ياروح خالتك فشعر بيد تضربه على راسه فاستدار ووجد امه
كاميليا: احترم نفسك ياغبي مش كلنا قاعدين
فارس: ايه ياحاجة برستيجي ده حتى عيب إكده والله وبعدين هو انتي مش سامعه البيه بيقولك اروح
جاسر: يافارس ح اجعد اهبب ايه ما اني ح اروح ارتاح في دارنا بس الواحد يكون براحته روح بس هم اسئل ينفع نمشي ولا ايه ولو كان إكده وح نمشي شوف لنا دكتورة نسا علشان نكشف على جميلة جبل مانتحرك
فارس: حاضر ياخويا قومي معايا يافريدة ماهو انا مش ح اروح اسئل على دكتورة نسا وانا بطولي كده منظري يبقى عار حتى
وذهب فارس وفريدة وجاء معهم الطبيب بعد أن أبلغ فارس بإمكانيه خروج جاسر من المستشفي وبعدها ذهب جاسر على كرسي متحرك مع جميلة بعد أن قام فارس بالحجز لها عند طبيبة نسا
الدكتورة: ها طمنيني انتي في الشهر الكام دلوقتي
جميلة: اول السادس يادكتوره ودي روشته بالادويه اللي باخذها من اول الحمل
الدكتورة: طيب تمام اتفضلي معايا علشان نعمل السونار ونطمن وذهبت جميلة وهي تدفع كرسي جاسر أمامها ثم نامت على الفراش وكان جاسر بجوارها يمسك يدها بحب
جاسر: بصي يادكتورة احنا عايزين نطمن على جميلة والبيبي بس مش عايزين نعرف النوع عايزينه مفاجأه فابتسمت الدكتورة لهم وهي ترى الحب في اعينهم
الدكتورة: طيب مبدئيا انتي حصل معاكي اي حاجة الفترة اللي فاتت فارتبكت جميلة قليلا ونظرت لجاسر وهي تضغط على يده بقوة
جميلة: حصلي نزيف شوية صغيرة اول امبارح بس الدكتورة دولت هنا لحقتني الحمدلله فنظر لها جاسر بذعر
جاسر: نزفتي امتى حبيبتي
جميلة: لما دخلت العمليات ياجاسر ماستحملتش اغم عليا ولما فوقت الدكتورة قالت اني نزفت شوية بس هي لحقتني بسرعة
فقبل جاسر يدها ونظر للطبيبة
جاسر: ارجوكي طمنينا هي كويسة مش مهم اي حاجه تانيه المهم هي وبس
الدكتورة: الحمدلله الماما زي الفل كل حاجه تمام نطمن بقى على الحلوين الصغيرين
فتكلم جاسر وجميلة في نفس الوقت حلوين صغيرين مين فضحكت الطبيبه
الدكتورة: هو انتم ماتعرفوش مدام جميلة حامل في تؤام فنظر جاسر لجميلة والاثنان عيناهم ترغرغت بالدموع
جميلة: يعني حضرتك انا حامل في تؤام فعلا ونظرت لجاسر شفت ياجاسر انا حامل في اتنين ح يبقى عندنا طفلين وكانت تكلمه ودموعها تهبط
جاسر: حبيبتي ربنا يكملك على خير يارب ويسعدنا بيهم ويكونوا الذريه الصالحه المهم يادكتورة طمنيني المهم عندي الأول جميلة بعدها هما
الدكتورة: بص ياسيدي التلاته زي الفل بس لازم ناخد بالنا من شوية حاجات الفترة دي اولا العلاقة بينكم الفترة دي بلاش منها يعني نقول الشهر ده واهو جاية مع اللي انت فيه ده فجاية من الناحيتين الأدوية دي ح ازود لك بس عليها دواء فيتامين ودواء علشان يساعد على تثبيت الأجنة من هنا بقى لغاية الولادة ان شاء الله بلاش مجهود جامد يعني طلوع سلم ونزول سلم بلاش منه خوف من الوقوع عليه الاكل كميات صغيرة مرات كتيرة بعد الشهر ده علاقتكم تكون في هدوء من غير عنف او حركات كتير فاهمني طبعا يا استاذ جاسر
جاسر: طيب احنا دلوقتي ح نسافر بالطيارة عادي ولا فيها مشكلة بالنسبة لها
الدكتورة: لا تمام مافيش مشكلة خالص
جميلة: ميرسي جدا يادكتورة عن اذن حضرتك
الدكتورة: اتفضلوا والف سلامه عليكم
وخرجت جميلة مع جاسر والاثنان تنطق وجوههم بالسعادة ودخلوا علي الجميع
رباب: ها عملتوا ايه ولادي طمنوني فابتسمت جميلة وجاسر
جاسر: مفاجأة بمليون جنية
فارس: ايه ياعم فرحنا
جاسر: جميلة حامل في تؤام فصرخ الشباب فرحا واخذ الكل يبارك لهم وكانت رباب تبكي فرحا فاقتربت جميلة منها
جميلة: مالك يا امي ليه بتبكي عاد
فاخذتها رباب في احضانها وهي تضمها لصدرها وتقبلها
رباب: اني طايره من الفرحة يابتي ربنا يسعدكم ويفرحكم ويبارك لكم فيهم يارب عرفتم نوعهم ياولادي
جاسر: لاه يا امي اني جلت للدكتورة مش عايزين نعرف النوع ونخليها مفاجأة
وبعدها قام البنات بتحضير كل شئ حتى ينصرفوا وانتهوا من كل شئ
وانصرف عبدالحميد ورباب وكارم و معهم جاسر وجميله ومعتز وقمر وذهب احمد ولمياء عائدين الي الساحل لتنظيم أمور العمل والعوده لهم وانصرف أدهم وكاميليا عائدين للقاهره وتبقى فارس مع فريدة وسعاد حتى يقوموا بتحضير حالهم للذهاب إلى البلد لتحضير بيتهم ووصل جاسر وجميلة الي الدار وبمجرد مادخلت جميلة الي الدار نظر لها جاسر بحب روحي حبيبتي شوفي ورودنا واتحدتي معاها براحتك ح استناكي جوه يالا يا يابويا وذهبت جميلة الي ورودها وجلست أمامها تنظر لها بحب
جميلة: الحمدلله رجعت لقيتكم زي ما انتم وحشتوني قوي من بكره ح ارجع اشوفكم على طول واهتم بيكم مش زي الأول علشان حبيبي محتاج اهتمامي بيه اكتر لكن برضه ح اخد بالي منكم ماتخافوش ح اسيبكم بقى واروح لحبيبي وعادت جميلة للداخل وعندما راتها ام السعد أطلقت الزغاريط واحتضنتها بقوة وهي تبارك لها
ام السعد: مبارك يابتي يتربى في عزكم يارب
جميلة: تسلمي لي ياخالة دعواتك بجي اني شايلة تؤام فوضعت ام السعد يدها على فم جميلة
ام السعد: اسكتي يابتي ماتجوليش أكده عمال على بطال العين فلجت الحجر الله اكبر فقبلتها جميلة
جميلة: ربنا مايحرمني منك ياخاله اتوحشتك جوي
ام السعد: اني كمان يابتي اتوحشتك جوي يالا ادخلي لجوزك وحمدلله على سلامتكم تنيناتكم
ودخلت جميلة وجلست بجوار جاسر الذي قام بمساعدة ابوه وجلس على الاريكه فضمها بقوة عندما جلست جواره وهمس لها بحب وعشق
جاسر: وحشتيني قوي ياجميلتي فاسندت جميلة رأسها على كتفه ونظرت له
جميلة: انت كمان وحشتني قوي
جاسر: امي بجولك ايه دلوك اني مش ح أجدر اطلع فوج
جميلة: ليه ياحبيبي ح تسند عليا ونطلعوا واحده واحده
عبدالحميد: لاه يابتي ماينفعش ده اسمه جنان جاسر تجيل عليكي يسند عليكي كيف توجعي لاسمح الله
رباب: ماتخافش ياعبدالحميد اني بلغتهم جبل ماناجي انهم يوضبوا الجناح اللي كان جاعد فيه جاسر وفارس سوا علشان يجعدوا فيه لغايه ماجميلة تولد
جميلة: لاه يا امي اول ما جاسر يخف ان شاء الله نطلع موطرحنا فوج
رباب: يابتي خطر عليكي طلوع السلم ونزوله
جاسر: ايوه ياجميلة نسيتي كلام الدكتورة ماهي جالت أكده برضك خلينا تحت لغايه ماتولدي وبعدها نطلع فوج حتى نكون وجتها وضبنا فوج تاني علشان الاولاد يكون لهم موطرح
جميلة: خلاص اللي تشوفوه ح استئذنكم شوية اطلع احضر حاجتنا اني وجاسر
رباب: يابتي خليكي وأم السعد تطلع هي
جميلة: لاه يا امي ماينفعش ح اخد جمر ونطلع سوا
جمر: يالا ياحبيبتي تعالي نطلع
جميلة: جاسر حبيبي عايز حاجه دلوك اني مش ح اغيب فشدها جاسر مقربها له وهمس
جاسر: ح توحشيني ماتتاخريش واول ماتنزلي ندخل جناحنا انتي وحشاني قوي قوي فاحمرت جميلة خجلا
جميلة: حاضر حبيبي مش ح اتأخر يالا ياجمر معلش يامعتز ح اخدها منك شويه صغيرة
معتز: ولا يهمك ياجميلة عيونا لكم والله
جاسر: ربنا مايحرمنا منك ياخوي
معتز: ولا يهمك ياجميلة عيونا لكم والله
جاسر: ربنا مايحرمنا منك ياخوي